di 5 apr 2022
Sinds 2007 reikt De Salon, de business club van het Concertgebouworkest, de Prix de Salon uit aan een orkestlid met een bijzonder muzikaal plan. Musici kunnen met het geldbedrag van € 7.500 projecten uitvoeren waarbij zij hun eigen muzikale ontwikkeling, en die van collega’s, stimuleren. Hoe kijken de meest recente winnaars terug op hun Prix de Salon en wat heeft die hen gebracht?
'Het winnen van de Prix de Salon was voor mij een grote verrassing. Het is niet dat ikzelf niet in mijn ‘Bach-project‘ geloofde, maar de waardering van de jury van de Prix de Salon te ontvangen voor mijn project gaf een erg sterk gevoel. Dat gevoel is inmiddels veranderd in een besef van verantwoordelijkheid om iets neer te zetten wat tegen de tijd bestand zal zijn.
Maar het gaat verder, door deze eerste aanmoediging via de Prix de Salon om zelf muziek op papier te zetten, ben ik inmiddels zo ver dat ik een aantal eigen stukken heb geschreven en het lijkt het er zelfs op meer te kunnen worden dan enkel een hobby! Ik ben de Salonleden heel erg dankbaar dat zij mij het vertrouwen hebben gegeven en een bijna beangstigende creativiteit in mij wakker hebben gekust.'
'Wat fijn dat de Prix de Salon er is én wat fijn dat sinds een aantal jaar orkestleden van alle leeftijden mogen meedingen! Ik ben tenslotte niet meer de jongste en zit al sinds 1993 in het Concertgebouworkest. Als musicus heb je hier maar weinig reden tot klagen: een geweldig orkest, mooie zaal, aardige collega's en een meedenkende en empathische organisatie. Dat hebben de afgelopen twee jaar wel uitgewezen.
Maar er zit een structurele weeffout in het fenomeen ‘orkestspelen’. We worden als jonge mensen opgehemeld door vrienden en familie. We worden continu uitgedaagd door onze docenten en door de heftige concurrentiestrijd met andere musici. Uiteindelijk is het voor sommigen weggelegd een plek te winnen in een van de mooiste orkesten van de wereld: het Concertgebouworkest.
En dan ben je ineens onderdeel van een goed geoliede machine. Waar blijven dan die bewonderaars en concurrenten die ervoor zorgen dat je boven jezelf uit blijft stijgen? Precies op dit vlak vervult de Prix de Salon een belangrijke rol. Het schudt ons wakker en herinnert ons aan deze gretige, naar bewondering en liefde hunkerende-ik. Iedereen zal dit natuurlijk anders ervaren, maar voor mij was het zo. En daar ben ik enorm dankbaar voor.'
'In 2018 mocht ik de Prix de Salon in ontvangst nemen nadat ik een plan had ingediend om kinderliedjes uit verschillende landen te laten bewerken voor kamermuziekensemble en zang. Dit is uitgemond in een geweldige samenwerking met drie Nederlandse componisten, verschillende collega’s uit het orkest en zangeressen Karin Strobos en Marije van Straalen. Uiteindelijk heeft Lotte van Dijck rondom de liedjes de kindervoorstelling Maankozijn gemaakt, die is uitgevoerd in de Kleine Zaal van Het Concertgebouw.
Graag bedank ik iedereen hartelijk voor deze stimulerende bijdrage aan de groei en bloei van individuele orkestleden die jullie ieder jaar weer ter beschikking stellen. Dit straalt af op het Concertgebouworkest als geheel en komt zodoende de artistieke kwaliteit ten goede.'
'De Prix de Salon heeft mij de mogelijkheid én het vertrouwen gegeven om mijn solo-album fragile te maken. Dankzij deze geweldige stimulans heb ik me naast mijn dagelijkse werk – ‘s avonds, en soms ook ’s nachts – kunnen storten op het experimenteren met, en het bewerken van rocknummers. Tijdens dit proces nam mijn project een steeds duidelijker vorm aan, tot het solo-album dat fragile uiteindelijk geworden is. Mijn album heeft veel aandacht gekregen in de media, met als hoogtepunt een optreden bij Podium Witteman!
Voor januari/februari 2023 staat de theaterproductie fragile gepland, waarin ik begeleid word door Kamerata Zuid. In deze crossover-voorstelling zal ik parallellen trekken tussen klassiek en rock, door middel van bekende en minder bekende muziekvoorbeelden.'