Koninklijk Concertgebouworkest speelt werken van Loevendie, Smit en Ravel

Bas Wiegers debuteert met Flexio en nieuwe orkestversie Six Turkish Folk Poems van Theo Loevendie en met werken van Leo Smit en Maurice Ravel 
Staatsieportret Koninklijk Concertgebouworkest 2018
Staatsieportret Koninklijk Concertgebouworkest 2018
Op donderdag 12 en vrijdag 13 oktober dirigeert Bas Wiegers bij het Koninklijk Concertgebouworkest twee concerten met muziek van Maurice Ravel en de Nederlandse componisten Leo Smit en Theo Loevendie. Op beide avonden klinkt Six Turkish Folk Poems (uit 1979, oorspronkelijk voor ensemble en zang) in een nieuwe orkestversie, die de 93-jarige componist maakte in opdracht van het Concertgebouworkest, daarbij geassisteerd door zijn voormalige leerling Wilbert Bulsink. Six Turkish Folk Poems wordt gezongen door mezzosopraan Polly Leech. Op 13 oktober klinkt bovendien het orkestwerk Flexio, dat Loevendie in 1979 componeerde ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan van het Concertgebouworkest. Het is de eerste uitvoering door het orkest sinds de première. In 1984 won Flexio de prestigieuze Koussevitzky-prijs. 
 
Loevendie, die ook bekend is als jazzmusicus, deelt de concertprogramma's met twee componisten die al heel vroeg beïnvloed werden door jazz. Van Maurice Ravel klinkt op beide avonden de balletmuziek Ma mère l'Oye, dat de componist 100 jaar geleden (op 28 oktober 1923) zelf bij het Concertgebouworkest dirigeerde. Op 12 oktober zingt Polly Leech bovendien Ravels liedcyclus Shéhérazade. Leo Smit schreef het jazzy Silhouetten toen hij nog compositie studeerde in Amsterdam. Het Concertgebouworkest gaf de première in 1925. De veelbelovende Smit werd in 1943 in Sobibor vermoord. Tijdens de twee concerten worden de tekeningen van Paul Süss geprojecteerd waarop de zes delen van Silhouetten geïnspireerd zijn. 
 
Zowel Bas Wiegers als Polly Leech maken hun debuut bij het Concertgebouworkest.