Veelgestelde vragen

Laatst bijgewerkt op 22 september om 10.00 uur.

COVID-19 titel

Coronamaatregelen in seizoen 2021/2022

Wat betekenen de huidige coronamaatregelen voor de concerten in seizoen 2021/2022?

Op 14 september maakte de Rijksoverheid bekend dat vanaf 25 september voor concerten met vaste zitplaats geen maximum aantal bezoekers meer geldt.

 

Volgens de maatregelen die tot en met 24 september gelden mogen concertorganisatoren twee derde van de capaciteit toelaten, mits bezoekers een coronatoegangsbewijs (een bewijs van vaccinatie/testen/herstel in de vorm van een QR-code via de CoronaCheck-app of CoronaCheck.nl) en een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen. Dit geldt voor alle bezoekers vanaf 13 jaar. Hierbij kunnen bezoekers gebruikmaken van de zitplaats die wordt vermeld op hun ticket en hoeven zij geen 1,5 meter afstand te houden. 

 

Vanaf 25 september komt de beperking op de maximale capaciteit te vervallen. Vanaf dat moment mogen wij − op vertoon van het coronatoegangsbewijs − weer volle zalen bij onze concerten ontvangen. Daarnaast kunt u vanaf 25 september weer gebruikmaken van de garderobe en zijn de foyers in de pauze geopend.

Hoe kom ik aan een coronatoegangsbewijs (bewijs van vaccinatie/testen/herstel)?

Om toegang te krijgen tot de concerten in seizoen 2021/2022 heeft u – naast uw toegangskaart – een coronatoegangsbewijs nodig in de vorm van een QR-code, die u aanmaakt via de CoronaCheck-app of CoronaCheck.nl. Dit geldt voor alle bezoekers vanaf 13 jaar. U kunt op drie manieren een coronatoegangsbewijs krijgen:

  • Vaccinatiebewijs 

Als u gevaccineerd bent met een Europees goedgekeurd vaccin kunt u 14 dagen nadat u volledig gevaccineerd bent een coronatoegangsbewijs aanmaken. Alleen als u na 14 augustus 2021 een prik met het Janssen-vaccin hebt gekregen geldt dat uw vaccinatiebewijs na 28 dagen geldig is. Een bewijs van uw vaccinatie in het gele boekje geldt niet als coronatoegangsbewijs.  

 

  • Testbewijs  

Als u zich maximaal 24 uur voor uw concert laat testen via Testen voor Toegang en een negatieve testuitslag ontvangt, kunt u hiermee een coronatoegangsbewijs aanmaken. Let op: Testresultaten van andere testaanbieders gelden niet als testbewijs in de CoronaCheck-app.

 

  • Herstelbewijs 

Heeft u een positieve PCR-coronatest gehad bij de GGD die niet ouder is dan 180 dagen? En niet korter dan 12 dagen? Dan geeft de GGD een digitaal herstelbewijs af.   
 
Heeft u nog vragen over het coronatoegangsbewijs? Meer informatie over de coronatoegangsbewijzen vindt u op de website van de Rijksoverheid. Hier leest u ook hoe de CoronaCheck-app werkt en vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen

Lukt het u niet om een coronatoegangsbewijs te maken, of heeft u moeite met de CoronaCheck-app of CoronaCheck.nl? Ook dan kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie. 

Het lukt mij niet om een coronatoegangsbewijs aan te maken. Wat nu?

Lukt het u niet om een vaccinatiebewijs te maken, omdat u niet de digitale middelen hebt om een QR-code aan te maken? Of bijvoorbeeld omdat u corona hebt gehad en één prik? Op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie.

Bent u in het buitenland gevaccineerd en wilt u een coronatoegangsbewijs aanmaken, dan kunt u hier terecht voor meer informatie.

Hoe kan ik als bezoeker uit het buitenland de concerten bezoeken?

Voor bezoekers uit Europese landen geldt dat zij gebruik kunnen maken van het EU Digitaal Corona Certificaat (EU DCC). In Nederland gaat dit via de CoronaCheck-app of CoronaCheck.nl

Internationale QR-code in Nederland gebruiken 
Bent u op bezoek in Nederland én wilt u naar een concert? En bent u met een Europees Digitaal Corona Certificaat (DCC) vanuit een ander land naar Nederland gekomen? Dan kunt u uw internationale QR-code gebruiken om naar een activiteit te gaan. Dit is meestal als uw DCC gebaseerd is op een vaccinatiebewijs of een herstelbewijs. 

Negatieve testuitslag maximaal 24 uur geldig 
Heeft u een DCC met een testbewijs? Dan mag uw negatieve test bij de start van het concert niet ouder zijn dan 24 uur. Bent u langer dan 24 uur voor aanvang van het concert getest? Laat u dan opnieuw testen om toegang te krijgen tot het concert. Hiervoor kunt u een afspraak maken bij een van de bij Testen voor Toegang aangesloten testlocaties. U kunt deze Nederlandse testuitslag niet in een andere Europese app uploaden. Ga naar CoronaCheck.nl om uw negatieve testuitslag om te zetten in een QR-code waarmee u toegang krijgt tot het concert. 

Bent u in een niet-Europees land gevaccineerd of lukt het u op basis van deze informatie nog niet om een coronatoegangsbewijs aan te maken, dan verwijzen wij u graag naar de website van de Rijksoverheid voor meer informatie over vaccinatiebewijzen na vaccinatie in het buitenland. 

Kan mij de toegang tot de concerten geweigerd worden?

Bij de concerten in seizoen 2021/2022 heeft u naast uw toegangskaart een coronatoegangsbewijs (een bewijs van vaccinatie/testen/herstel in de CoronaCheck-app) en een geldig identiteitsbewijs nodig. Zonder toegangskaart, coronatoegangsbewijs en identiteitsbewijs zal de toegang tot de concerten geweigerd worden.

Dit geldt voor alle bezoekers vanaf 13 jaar − kinderen tot en met 12 jaar hoeven alleen hun toegangskaart te tonen.

 

Wordt er tijdens concerten 1,5 meter afstand gehouden?

Het Concertgebouworkest maakt bij de concerten in seizoen 2021/2022 gebruik van het coronatoegangsbewijs (een bewijs van vaccinatie/testen/herstel in de vorm van een QR-code in de CoronaCheck-app). Bezoekers mogen daardoor gebruikmaken van hun vaste plaats en hoeven geen 1,5 meter afstand te houden.

Is het dragen van een mondkapje verplicht tijdens concerten?

Tot en met 19 september verzoeken wij u een mondkapje te dragen als u zich in Het Concertgebouw verplaatst. Het is belangrijk dat u zelf een mondkapje meeneemt. Vanaf 20 september is het niet langer nodig een mondkapje te dragen.

Welke maatregelen gelden verder in Het Concertgebouw (de garderobe/foyers/toiletten)?

Voor meer informatie over de maatregelen in Het Concertgebouw – van de looproutes tot luchtventilatie en toiletbezoek – kunt u terecht op de website van Het Concertgebouw. Als u kaarten heeft gekocht voor een concert van het Concertgebouworkest ontvangt u een paar dagen voor het concert plaatsvindt een e-mail met de meest actuele informatie. 

Wat als ik gezondheidsklachten heb op de dag van het concert?

Als u gezondheidsklachten hebt op de dag van het concert, vragen we u om zo snel mogelijk, maar uiterlijk één uur voor aanvang van het concert, contact met ons op te nemen via de Concertgebouwlijn (020 671 83 45, dagelijks bereikbaar van 10.00 - 17.00 uur) of via kassa@concertgebouw.nl. U kunt de waarde van uw concertkaart dan kosteloos omzetten in een tegoed voor later gebruik. 

Abonnees van het Concertgebouworkest kunnen hiervoor ook contact opnemen met de klantenservice van het orkest via 020 305 10 15 (ma-vr, 09.30-12.30 uur) of klantenservice@concertgebouworkest.nl

Abonnementen en losse kaarten titel

Abonnementen seizoen 2021/2022

Hoe kan ik een abonnement voor seizoen 2021/2022 bestellen?

Sinds dinsdag 11 mei is het mogelijk om abonnementen op series in seizoen 2021/2022 van het Concertgebouworkest te bestellen. Voor deelnemers aan het schenkingsprogramma van het orkest was dat al mogelijk vanaf donderdag 22 april.  

U bestelt uw abonnement eenvoudig via concertgebouworkest.nl/series of telefonisch via de klantenservice: 020 305 10 15 (ma-vr, 09.30-12.30 uur). Lukt het u online niet om de gewenste stoelen te selecteren, neemt u dan gerust contact op met de klantenservice.

Hoe ontvang ik de brochure van seizoen 2021/2022 per post?

Als u dit formulier invult sturen wij u de seizoensbrochure voor seizoen 2021/2022 zo snel mogelijk toe. Wij versturen helaas geen seizoensbrochures naar het buitenland. Wilt u de seizoensbrochure toch inzien, dan kunt u deze hier online doorbladeren. Het overzicht van de concerten van seizoen 2021/2022 vindt u ook in de concertagenda

Hoe kan ik bij de bestelling van mijn abonnement mijn tegoed inzetten?

U vindt uw tegoed via uw account op onze website. Bij het afrekenen van uw bestelling levert u het tegoed eenvoudig in via de knop 'Tegoedbon inwisselen'. Indien uw tegoed hoger is dan de waarde van uw aankoop, blijft het resterende bedrag staan. 

Hoe kan ik mijn (resterende) tegoed schenken aan het Concertgebouworkest?

We waarderen het enorm dat u ons in deze onzekere tijd wilt steunen. Indien u uw (resterende) tegoed aan het Concertgebouworkest wilt schenken, kunt u hierover contact opnemen met de klantenservice via 020 305 10 15 (ma-vr, 09.30-12.30 uur) of via klantenservice@concertgebouworkest.nl.

Waarom is de Horizon-serie in seizoen 2021/2022 komen te vervallen?

De reden dat de Horizon-serie in seizoen 2021/2022 niet meer wordt aangeboden, is dat het orkest het ‘Horizon-concept’ nog beter tot zijn recht wil laten komen door echt grenzeloos te programmeren (meer hierover leest u op p. 7 in de brochure). Als alternatief wijzen wij u graag op de (halve) serie A, waar gloednieuwe opdrachtwerken klinken naast klassiekers en onbekende meesterwerken van de afgelopen eeuw.

Wanneer ontvang ik de kaarten voor de concerten uit mijn serie?

Indien u bij uw bestelling in het voorjaar voor abonnementspasjes heeft gekozen, zijn deze u eind juli toegestuurd, samen met kaarten voor eventueel bestelde extra concerten. Daarnaast vindt u vanaf eind juli uw e-tickets terug in uw account op concertgebouworkest.nl. Indien u e-tickets heeft besteld, dan vindt u deze terug in de bevestigingsmail en in uw account.   

Heeft u na de zomer een serie besteld en heeft u voor papieren kaarten gekozen, dan worden deze u binnen vijf werkdagen toegestuurd. E-tickets vindt u meteen na uw bestelling terug in uw account

Vanaf wanneer kan ik gebruikmaken van de ruilservice?

Bent u niet in de gelegenheid om een concert uit uw serie te bezoeken? Dan kunt u per 1 september gebruikmaken van onze ruilservice. Hiervoor kunt u contact opnemen met onze klantenservice via 020 305 10 15 (ma-vr, 09:30-12:30 uur) of via klantenservice@concertgebouworkest.nl.

Losse kaarten seizoen 2021/2022

Hoe kan ik kaarten bestellen voor seizoen 2021/2022?

U kunt kaarten voor seizoen 2021/2022 van het Concertgebouworkest online bestellen via de concertagenda of telefonisch via de Concertgebouwlijn: 020 671 83 45 (dagelijks bereikbaar van 10.00 tot 17.00 uur).

Hoe kan ik bij de bestelling van concertkaarten mijn tegoed inzetten?

U vindt uw tegoed via uw account op onze website. Bij het afrekenen van uw bestelling levert u het gegoed eenvoudig in via de knop ‘Tegoedbon inwisselen’. Indien uw tegoed hoger is dan de waarde van uw aankoop, blijft het resterende bedrag staan.

Hoe kan ik mijn (resterende) tegoed schenken aan het Concertgebouworkest?

We waarderen het enorm dat u ons in deze onzekere tijden wilt steunen. Indien u uw (resterende) tegoed aan het Concertgebouworkest wilt schenken, kunt u hierover contact opnemen met de klantenservice via 020 305 10 15 (ma-vr, 09.30-12.30 uur) of via klantenservice@concertgebouworkest.nl.

Concerten online titel

 

Streams en video's

Hoe kan ik de streams en video's van het Concertgebouworkest bekijken?

Op de dag van een concertstream vindt u op onze homepage een link naar de stream. Daarnaast is deze terug te vinden op ons videoplatform via: https://www.concertgebouworkest.nl/nl/video. U dient ingelogd te zijn om de concertstreams te bekijken.

Op het videoplatform op onze website vindt u honderden video’s en concertregistraties, die u met een account gratis kunt bekijken. Heeft u een account maar lukt het u niet om in te loggen, neemt u dan contact op met de klantenservice via klantenservice@concertgebouworkest.nl of via 020 305 10 15 (op werkdagen van 09.30 tot 12.30 uur). Indien u nog geen account heeft, kunt u hier een account aanmaken.

Waar vind ik de geplande streams van het Concertgebouworkest?

In de concertagenda op onze website vindt u de streams die op dit moment gepland staan. De komende tijd verwachten wij op regelmatige basis nieuwe streams aan te kunnen kondigen.

Op de dag van de concertstream vindt u op onze homepage een link naar de stream. Daarnaast is deze terug te vinden op ons videoplatform via: https://www.concertgebouworkest.nl/nl/video. U dient ingelogd te zijn om de concertstreams te bekijken.

Kan ik de concertstream ook bekijken op mijn digitale tv?

Ja, het is mogelijk om de livestream door te schakelen naar digitale tv door middel van Chromecast of AirPlay. Hier vindt u meer uitleg over het casten van streams naar uw digitale tv.

Daarnaast is het mogelijk om uw computer/laptop met een HDMI-kabel te verbinden met uw tv. 

Het tijdstip van de uitzending komt mij niet uit. Kan ik de stream(s) op een later moment terugkijken?

De streams worden vooralsnog op twee data en op verschillende tijdstippen uitgezonden. Het is niet mogelijk de streams op een ander moment terug te kijken.

De concertstream hapert, wat kan ik hieraan doen?

Dit kan te maken hebben met uw internetverbinding of met de verbinding tussen de verschillende apparaten die u gebruikt. Het zou kunnen helpen om uw modem en/of router te resetten.

Als u de stream via Chromecast of AirPlay bekijkt, helpt het mogelijk om uw laptop/computer te gebruiken voor de stream en deze via een HDMI-kabel te verbinden met de tv.

Algemeen titel

Voor en tijdens een concert

Wat moet ik aan naar een concert van het Concertgebouworkest?

Voor de meeste van onze concerten hanteren wij geen specifieke dresscode. U kunt dus dragen waar u zich prettig in voelt. Alleen voor de Opening Night, de feestelijke opening van het seizoen, is de dresscode ‘black tie’.

Kan ik voorafgaand aan het concert dineren in Het Concertgebouw?

Vanwege de huidige coronamaatregelen is restaurant LIER voorlopig gesloten.

Hoe en waar kan ik een concertprogramma kopen?

U krijgt gratis een digitaal concertprogramma. Bij een digitaal abonnement op Preludium heeft u onbeperkt toegang tot alle concertprogramma's.

Preludium is het programmablad van het Concertgebouworkest en Het Concertgebouw. Hierin vindt u toelichtingen op vrijwel alle concerten van het Concertgebouworkest en op de concerten in de Eigen Programmering van Het Concertgebouw. Bekende muziekjournalisten voorzien deze toelichtingen van allerlei extra’s, zoals interviews, achtergrondartikelen en columns.

Preludium is los verkrijgbaar voorafgaand aan concerten. Als abonnee ontvangt u Preludium gedurende het concertseizoen maandelijks thuis. Op www.preludium.nl/ zijn alle concertprogramma’s digitaal beschikbaar en geoptimaliseerd voor pc, tablet en smartphone. U kunt de programma’s downloaden als PDF-bestand en gemakkelijk printen.

Wanneer mag ik applaudisseren?

Bij klassieke concerten is het gebruikelijk dat alleen wordt geapplaudisseerd nadat het gehele werk is gespeeld, ook als het werk uit meerdere delen bestaat. U kunt in het concertprogramma vinden uit hoeveel delen een werk bestaat en hoelang het ongeveer zal duren. Daarnaast kunt u afgaan op de dirigent. Deze laat aan het einde van een concert zijn armen zakken.

Hoe laat is het concert afgelopen?

Dat verschilt per concert. In seizoen 2020/2021 duurt een concert ongeveer een uur, zonder pauze.

Waar moet ik verder rekening mee houden bij een concert van het Concertgebouworkest?

Veel van onze bezoekers willen optimaal van muziek genieten door geconcentreerd en in stilte te luisteren. Wij vragen u daarom om op tijd aanwezig te zijn en hinderlijke geluiden zo veel mogelijk te vermijden. Zet uw telefoon op ‘stil’ en houd er rekening mee dat ook oplichtende schermen de concentratie kunnen verstoren.

Algemene vragen

Waar speelt het Concertgebouworkest?

Het Concertgebouworkest geeft zo'n 120 concerten per jaar, waarvan ongeveer 80 concerten in het Amsterdamse Concertgebouw. Op de programmapagina van een concert ziet u bij de bestelknop of het concert plaatsvindt in Het Concertgebouw of op een andere locatie in binnen- of buitenland.

Waar bevindt Het Concertgebouw zich en hoe is het te bereiken?

Het Concertgebouw is gevestigd aan het Concertgebouwplein 10, 1071 LN Amsterdam. Informatie hoe u Het Concertgebouw kunt bereiken met het openbaar vervoer of de auto vindt u op de website van Het Concertgebouw.

Zijn het Concertgebouworkest en Het Concertgebouw één organisatie?

Het Concertgebouw is de thuisbasis van het Concertgebouworkest. Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest zijn twee aparte organisaties in verschillende gebouwen, die wel nauw met elkaar samenwerken.

Uit hoeveel musici bestaat het Concertgebouworkest?

Het Concertgebouworkest bestaat uit zo’n 120 musici uit circa 25 verschillende landen. Het volledige overzicht van alle musici is hier te vinden.

Hoe kan ik mijn kinderen introduceren tot klassieke muziek?

Familieconcerten

Speciaal voor kinderen vanaf 6 jaar zijn er de Familieconcerten waarin symfonische muziek op een speelse en interactieve manier wordt geïntroduceerd. De concerten, twee per seizoen, nodigen de kinderen uit tot actieve deelname, zowel van tevoren als tijdens en na het concert. Kijk op https://www.concertgebouworkest.nl/educatie voor meer informatie.

Entrée

Iedereen tussen de 0 en 17 jaar kan lid worden van Entrée Junior. Als Junior-lid kun je voor €12,50 kaartjes kopen voor de speciale kinderconcerten. Speciaal voor jongeren (<18 jaar) selecteert Entrée een aantal concerten die ook onder Entrée Junior zijn te vinden. Op die concerten ontvangen leden 75 procent korting. Als Entrée-lid mag je altijd een introducé jonger dan 35 jaar (de maximale Entrée-leeftijd) meenemen voor dezelfde prijs. Kijk voor meer informatie op http://www.jouwentree.nl.

Informatie voor bezoekers met een beperking

Mag ik met mijn elektrische rolstoel of scootmobiel naar binnen?

Informatie over de toegankelijkheid vindt u op deze pagina op de website van Het Concertgebouw. Voor verdere informatie kunt u contact met ons opnemen via de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief).

Mag mijn hulphond mee naar binnen?

Een officieel getrainde hulphond (zoals een blindengeleidehond) mag mee naar het concert. Het Concertgebouw stelt het op prijs als u uw komst van tevoren aankondigt via de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief). Het meenemen van huisdieren, waaronder honden, is in Het Concertgebouw niet toegestaan.

Welke voorzieningen heeft Het Concertgebouw voor slechthorenden?

In de Grote en Kleine Zaal van Het Concertgebouw kunnen bezoekers met een gehoorbeperking gebruikmaken van systemen voor gehoorondersteuning. U kunt gebruikmaken van een radio-ontvanger met een hoofdtelefoon of lus. De lus koppelt het geluid rechtstreeks met uw eigen hoorapparaat. U kunt op deze ontvanger, door middel van een mini-koptelefoonplugje, eventueel ook uw eigen apparatuur voor gehoorondersteuning aansluiten. Deze voorzieningen zijn te verkrijgen bij de garderobes van de Grote en de Kleine Zaal. Hier zijn ook testzenders geplaatst. Zo kunt u vóór u in de zaal plaatsneemt uw apparatuur optimaal instellen.