Veelgestelde vragen

Abonnementen en losse kaarten titel

Losse kaarten seizoen 2021/2022

Vanaf wanneer kan ik losse kaarten bestellen voor seizoen 2021/2022?

Vanaf donderdag 1 juli is het mogelijk om losse kaarten te kopen.

Vanaf wanneer kan ik kaarten bestellen voor de Close-up-concerten in seizoen 2021/2022?

De verkoop van losse kaarten voor de Close-up-concerten start op 1 juli. Vrienden, schenkers en Entréeleden kunnen met voorrang kaarten kopen vanaf maandag 28 juni.

Hoe kan ik kaarten bestellen?

U kunt de kaarten online bestellen en via de Concertgebouwlijn: 020 671 83 45 (dagelijks bereikbaar van 10.00 tot 17.00 uur) 

Wat gebeurt er als er bij de start van seizoen 2021/2022 nog coronamaatregelen gelden die van invloed zijn op concertbezoek?

De versoepelingen die per 26 juni ingaan geven veel reden tot optimisme en vertrouwen dat het nieuwe seizoen normaal van start kan gaan. Met coronatoegangsbewijzen in de vorm van een vaccinatiebewijs, een negatieve testuitslag of een herstelbewijs, is het niet meer verplicht om anderhalve meter afstand te houden bij evenementen. Het Concertgebouworkest gaat bij de verkoop van concerten in seizoen 2021/2022 daarom uit van een normale zaalcapaciteit.

 

Alhoewel de versoepelingen tot optimisme stemmen kunnen wij op dit moment niet voorzien welke precieze coronamaatregelen bij de start van het seizoen van kracht zijn. Wat wij wel weten, is dat wij de programmering aan de hand van de dan geldende maatregelen kunnen aanpassen om uw bezoek zo veilig mogelijk te laten verlopen. Daar hebben wij in het afgelopen jaar ruimschoots ervaring mee opgedaan.

 

Indien de coronamaatregelen onverhoopt toch vragen om een aangepaste start van het seizoen, ontvangt u half augustus bericht van ons met actuele informatie. Hierin zullen wij u op de hoogte stellen van de concerten die niet door kunnen gaan volgens de programmering in de concertagenda, hoe u deze kunt annuleren en voor welke aangepaste concerten u vervolgens kaarten kunt bestellen.  

Moet ik in seizoen 2021/2022 een test- of vaccinatiebewijs laten zien om toegang te krijgen tot de concerten?

De versoepelingen die per 26 juni ingaan houden voor evenementen in dat anderhalve meter afstand niet hoeft te worden gehandhaafd, mits er een coronatoegangsbewijs kan worden overlegd in de vorm van een vaccinatiebewijs, een negatieve testuitslag (per 13 juli 2021: van minder dan 24 uur oud) of een herstelbewijs (van maximaal 6 maanden oud). Zoals het er nu naar uitziet zal het Concertgebouworkest daarom per september werken met coronatoegangsbewijzen. Zo kunnen wij de kracht van live klassieke muziek weer met zoveel mogelijk mensen delen, op een veilige manier. 

Hoe kan ik bij de bestelling van concertkaarten mijn tegoed inzetten?

U vindt uw tegoed via uw account op onze website. Bij het afrekenen van uw bestelling levert u het gegoed eenvoudig in via de knop ‘Tegoedbon inwisselen’. Indien uw tegoed hoger is dan de waarde van uw aankoop, blijft het resterende bedrag staan.

Hoe kan ik mijn (resterende) tegoed schenken aan het Concertgebouworkest?

We waarderen het enorm dat u ons in deze onzekere tijden wilt steunen. Indien u uw (resterende) tegoed aan het Concertgebouworkest wilt schenken, kunt u hierover contact opnemen met de klantenservice via 020 305 10 15 (ma-vr, 09.30-12.30 uur) of via klantenservice@concertgebouworkest.nl.

Abonnementen seizoen 2021/2022

Wanneer wordt het programma van seizoen 2021/2022 bekendgemaakt?

Op maandag 10 mei hebben wij de programmering van het Koninklijk Concertgebouworkest van seizoen 2021/2022 bekend gemaakt zoals wij deze het liefst voor u zouden willen spelen.

Wij hebben een optimistische blik op de toekomst, maar kunnen op dit moment niet voorzien of en welke coronamaatregelen bij de start van het seizoen van kracht zijn. Wat wij wel weten, is dat wij de programmering aan de hand van de dan geldende maatregelen kunnen aanpassen om uw bezoek zo veilig mogelijk te laten verlopen.

Sinds dinsdag 11 mei 10.00 uur is het mogelijk om abonnementen op de series van het Concertgebouworkest te bestellen of te verlengen. Voor deelnemers aan het schenkingsprogramma van het orkest was dat al mogelijk vanaf donderdag 22 april 10.00 uur.

Hoe ontvang ik de brochure van seizoen 2021/2022 per post?

Trouwe bezoekers ontvangen rond zaterdag 8 mei de brochure van seizoen 2021/2022 van het Concertgebouworkest. Deelnemers aan het schenkingsprogramma kunnen deze al op woensdag 21 april verwachten.

Heeft u de brochure op 8 mei niet ontvangen en wilt u deze graag per post ontvangen? Als u dit formulier invult sturen wij u de brochure vanaf 8 mei zo snel mogelijk toe.

Vanaf wanneer kan ik mijn abonnement voor seizoen 2021/2022 bestellen?

Vanaf dinsdag 11 mei om 10.00 uur is het mogelijk om abonnementen op de series van het Concertgebouworkest te bestellen of te verlengen. Voor deelnemers aan het schenkingsprogramma van het orkest is dat al mogelijk vanaf donderdag 22 april 10.00 uur.

Tot wanneer heb ik de mogelijkheid om mijn abonnement voor seizoen 2021/2022 te verlengen?

Indien u uw abonnement in seizoen 2020/2021 heeft behouden, hebben wij uw serie(s) en stoel(en) voor u klaargezet. Tot en met donderdag 3 juni heeft u de mogelijkheid deze te verlengen. Na deze datum worden de stoelen vrijgegeven. 

Hoe kan ik bij de bestelling van mijn abonnement mijn tegoed inzetten?

U vindt uw tegoed via uw account op onze website. Bij het afrekenen van uw bestelling levert u het tegoed eenvoudig in via de knop 'Tegoedbon inwisselen'. Indien uw tegoed hoger is dan de waarde van uw aankoop, blijft het resterende bedrag staan. 

Hoe kan ik mijn (resterende) tegoed schenken aan het Concertgebouworkest?

We waarderen het enorm dat u ons in deze onzekere tijd wilt steunen. Indien u uw (resterende) tegoed aan het Concertgebouworkest wilt schenken, kunt u hierover contact opnemen met de klantenservice via 020 305 10 15 (ma-vr, 09.30-12.30 uur) of via klantenservice@concertgebouworkest.nl.

Ik heb mijn abonnement voor seizoen 2020/2021 behouden. Moet ik nog actie ondernemen voor seizoen 2021/2022?

Indien u uw abonnement in seizoen 2020/2021 heeft behouden, hebben wij de waarde van uw abonnement omgezet in een tegoed. Uw serie(s) en stoel(en) voor seizoen 2021/2022 hebben wij voor u klaargezet. Deze dienen nog wel verlengd te worden.

Vanaf 11 mei om 10.00 uur heeft u de mogelijkheid uw abonnement te verlengen. Voor deelnemers aan het schenkingsprogramma van het orkest is dat al mogelijk vanaf donderdag 22 april 10.00 uur.

Bij het afrekenen van uw bestelling levert u uw tegoed eenvoudig in via de knop 'Tegoedbon inwisselen'. Indien uw tegoed hoger is dan de waarde van uw aankoop, blijft het resterende bedrag staan. 

Wat gebeurt er als er bij de start van seizoen 2021/2022 nog coronamaatregelen gelden die van invloed zijn op concertbezoek?

De versoepelingen die per 26 juni ingaan geven veel reden tot optimisme en vertrouwen dat het nieuwe seizoen normaal van start kan gaan. Met coronatoegangsbewijzen in de vorm van een vaccinatiebewijs, een negatieve testuitslag of een herstelbewijs, is het niet meer verplicht om anderhalve meter afstand te houden bij evenementen. Het Concertgebouworkest gaat bij de verkoop van concerten in seizoen 2021/2022 daarom uit van een normale zaalcapaciteit.

 

Alhoewel de versoepelingen tot optimisme stemmen kunnen wij op dit moment niet voorzien welke precieze coronamaatregelen bij de start van het seizoen van kracht zijn. Wat wij wel weten, is dat wij de programmering aan de hand van de dan geldende maatregelen kunnen aanpassen om uw bezoek zo veilig mogelijk te laten verlopen. Daar hebben wij in het afgelopen jaar ruimschoots ervaring mee opgedaan.

 

Indien de coronamaatregelen vragen om een aangepaste start van het seizoen, ontvangt u half augustus bericht van ons met actuele informatie. Hierin zullen wij u op de hoogte stellen van de concerten die niet door kunnen gaan volgens de programmering in de concertagenda, hoe u deze kunt annuleren en voor welke aangepaste concerten u vervolgens kaarten kunt bestellen.

Moet ik in seizoen 2021/2022 een test- of vaccinatiebewijs laten zien om toegang te krijgen tot de concerten?

De versoepelingen die per 26 juni ingaan houden voor evenementen in dat anderhalve meter afstand niet hoeft te worden gehandhaafd, mits er een coronatoegangsbewijs kan worden overlegd in de vorm van een vaccinatiebewijs, een negatieve testuitslag (van maximaal 40 uur oud) of een herstelbewijs (van maximaal 6 maanden oud). Zoals het er nu naar uitziet zal het Concertgebouworkest daarom per september werken met coronatoegangsbewijzen. Zo kunnen wij de kracht van live klassieke muziek weer met zoveel mogelijk mensen delen, op een veilige manier. 

Waarom is de Horizon-serie in seizoen 2021/2022 komen te vervallen?

De reden dat de Horizon-serie in seizoen 2021/2022 niet meer wordt aangeboden, is dat het orkest het ‘Horizon-concept’ nog beter tot zijn recht wil laten komen door echt grenzeloos te programmeren (meer hierover leest u op p. 7 in de brochure). Als alternatief wijzen wij u graag op de (halve) serie A, waar gloednieuwe opdrachtwerken klinken naast klassiekers en onbekende meesterwerken van de afgelopen eeuw.

Vanaf wanneer kan ik kaarten bestellen voor de Close-up-concerten in seizoen 2021/2022?

De Close-up-concerten worden in seizoen 2021/2022 niet als serie aangeboden. Abonnees zijn hierover geïnformeerd. Vanaf donderdag 1 juli is het mogelijk om losse kaarten te kopen voor de Close-up-concerten. Schenkers, Vrienden en Entréeleden kunnen met voorrang kaarten kopen vanaf maandag 28 juni.

Wanneer ontvang ik de kaarten voor de concerten uit mijn serie?

Indien u bij uw bestelling voor abonnementspasjes heeft gekozen, worden deze u eind juli toegestuurd, samen met kaarten voor eventueel bestelde extra concerten. Daarnaast vindt u vanaf eind juli uw e-tickets terug in uw account op concertgebouworkest.nl. Indien u e-tickets heeft besteld, dan vindt u deze terug in de bevestigingsmail en in uw account. 

Vanaf wanneer kan ik gebruikmaken van de ruilservice?

Bent u niet in de gelegenheid een concert uit uw serie te bezoeken? Dan kunt u per 1 september gebruikmaken van onze ruilservice op onze website, of contact opnemen met onze klantenservice via klantenservice@concertgebouworkest.nl of 020 305 10 15 (ma-vr, 09:30-12:30 uur).

Concerten online titel

 

Streams en video's

Hoe kan ik de streams en video's van het Concertgebouworkest bekijken?

Op de dag van een concertstream vindt u op onze homepage een link naar de stream. Daarnaast is deze terug te vinden op ons videoplatform via: https://www.concertgebouworkest.nl/nl/video. U dient ingelogd te zijn om de concertstreams te bekijken.

Op het videoplatform op onze website vindt u honderden video’s en concertregistraties, die u met een account gratis kunt bekijken. Heeft u een account maar lukt het u niet om in te loggen, neemt u dan contact op met de klantenservice via klantenservice@concertgebouworkest.nl of via 020 305 10 15 (op werkdagen van 09.30 tot 12.30 uur). Indien u nog geen account heeft, kunt u hier een account aanmaken.

Waar vind ik de geplande streams van het Concertgebouworkest?

In de concertagenda op onze website vindt u de streams die op dit moment gepland staan. De komende tijd verwachten wij op regelmatige basis nieuwe streams aan te kunnen kondigen.

Op de dag van de concertstream vindt u op onze homepage een link naar de stream. Daarnaast is deze terug te vinden op ons videoplatform via: https://www.concertgebouworkest.nl/nl/video. U dient ingelogd te zijn om de concertstreams te bekijken.

Kan ik de concertstream ook bekijken op mijn digitale tv?

Ja, het is mogelijk om de livestream door te schakelen naar digitale tv door middel van Chromecast of AirPlay. Hier vindt u meer uitleg over het casten van streams naar uw digitale tv.

Daarnaast is het mogelijk om uw computer/laptop met een HDMI-kabel te verbinden met uw tv. 

Het tijdstip van de uitzending komt mij niet uit. Kan ik de stream(s) op een later moment terugkijken?

De streams worden vooralsnog op twee data en op verschillende tijdstippen uitgezonden. Het is niet mogelijk de streams op een ander moment terug te kijken.

De concertstream hapert, wat kan ik hieraan doen?

Dit kan te maken hebben met uw internetverbinding of met de verbinding tussen de verschillende apparaten die u gebruikt. Het zou kunnen helpen om uw modem en/of router te resetten.

Als u de stream via Chromecast of AirPlay bekijkt, helpt het mogelijk om uw laptop/computer te gebruiken voor de stream en deze via een HDMI-kabel te verbinden met de tv.

Algemeen titel

Voor en tijdens een concert

Wat moet ik aan naar een concert van het Concertgebouworkest?

Voor de meeste van onze concerten hanteren wij geen specifieke dresscode. U kunt dus dragen waar u zich prettig in voelt. Alleen voor de Opening Night, de feestelijke opening van het seizoen, is de dresscode ‘black tie’.

Kan ik voorafgaand aan het concert dineren in Het Concertgebouw?

Vanwege de huidige coronamaatregelen is restaurant LIER voorlopig gesloten.

Hoe en waar kan ik een concertprogramma kopen?

U krijgt gratis een digitaal concertprogramma. Bij een digitaal abonnement op Preludium heeft u onbeperkt toegang tot alle concertprogramma's.

Preludium is het programmablad van het Concertgebouworkest en Het Concertgebouw. Hierin vindt u toelichtingen op vrijwel alle concerten van het Concertgebouworkest en op de concerten in de Eigen Programmering van Het Concertgebouw. Bekende muziekjournalisten voorzien deze toelichtingen van allerlei extra’s, zoals interviews, achtergrondartikelen en columns.

Preludium is los verkrijgbaar voorafgaand aan concerten. Als abonnee ontvangt u Preludium gedurende het concertseizoen maandelijks thuis. Op www.preludium.nl/ zijn alle concertprogramma’s digitaal beschikbaar en geoptimaliseerd voor pc, tablet en smartphone. U kunt de programma’s downloaden als PDF-bestand en gemakkelijk printen.

Wanneer mag ik applaudisseren?

Bij klassieke concerten is het gebruikelijk dat alleen wordt geapplaudisseerd nadat het gehele werk is gespeeld, ook als het werk uit meerdere delen bestaat. U kunt in het concertprogramma vinden uit hoeveel delen een werk bestaat en hoelang het ongeveer zal duren. Daarnaast kunt u afgaan op de dirigent. Deze laat aan het einde van een concert zijn armen zakken.

Hoe laat is het concert afgelopen?

Dat verschilt per concert. In seizoen 2020/2021 duurt een concert ongeveer een uur, zonder pauze.

Waar moet ik verder rekening mee houden bij een concert van het Concertgebouworkest?

Veel van onze bezoekers willen optimaal van muziek genieten door geconcentreerd en in stilte te luisteren. Wij vragen u daarom om op tijd aanwezig te zijn en hinderlijke geluiden zo veel mogelijk te vermijden. Zet uw telefoon op ‘stil’ en houd er rekening mee dat ook oplichtende schermen de concentratie kunnen verstoren.

Algemene vragen

Waar speelt het Concertgebouworkest?

Het Concertgebouworkest geeft zo'n 120 concerten per jaar, waarvan ongeveer 80 concerten in het Amsterdamse Concertgebouw. Op de programmapagina van een concert ziet u bij de bestelknop of het concert plaatsvindt in Het Concertgebouw of op een andere locatie in binnen- of buitenland.

Waar bevindt Het Concertgebouw zich en hoe is het te bereiken?

Het Concertgebouw is gevestigd aan het Concertgebouwplein 10, 1071 LN Amsterdam. Informatie hoe u Het Concertgebouw kunt bereiken met het openbaar vervoer of de auto vindt u op de website van Het Concertgebouw.

Zijn het Concertgebouworkest en Het Concertgebouw één organisatie?

Het Concertgebouw is de thuisbasis van het Concertgebouworkest. Het Concertgebouw en het Concertgebouworkest zijn twee aparte organisaties in verschillende gebouwen, die wel nauw met elkaar samenwerken.

Uit hoeveel musici bestaat het Concertgebouworkest?

Het Concertgebouworkest bestaat uit zo’n 120 musici uit circa 25 verschillende landen. Het volledige overzicht van alle musici is hier te vinden.

Hoe ontvang ik de seizoensbrochure van het Concertgebouworkest?

Het programma van seizoen 2020/2021 is aangepast aan de coronarichtlijnen. U vindt het aan de coronarichtlijnen aangepaste programmma hier. Wilt u de aangepaste concertkalender thuis ontvangen, dan kunt u deze aanvragen via dit formulier.

Hoe kan ik mijn kinderen introduceren tot klassieke muziek?

Familieconcerten

Speciaal voor kinderen vanaf 6 jaar zijn er de Familieconcerten waarin symfonische muziek op een speelse en interactieve manier wordt geïntroduceerd. De concerten, twee per seizoen, nodigen de kinderen uit tot actieve deelname, zowel van tevoren als tijdens en na het concert. Kijk op https://www.concertgebouworkest.nl/educatie voor meer informatie.

Entrée

Iedereen tussen de 0 en 17 jaar kan lid worden van Entrée Junior. Als Junior-lid kun je voor €12,50 kaartjes kopen voor de speciale kinderconcerten. Speciaal voor jongeren (<18 jaar) selecteert Entrée een aantal concerten die ook onder Entrée Junior zijn te vinden. Op die concerten ontvangen leden 75 procent korting. Als Entrée-lid mag je altijd een introducé jonger dan 35 jaar (de maximale Entrée-leeftijd) meenemen voor dezelfde prijs. Kijk voor meer informatie op http://www.jouwentree.nl.

Informatie voor bezoekers met een beperking

Mag ik met mijn elektrische rolstoel of scootmobiel naar binnen?

Informatie over de toegankelijkheid vindt u op deze pagina op de website van Het Concertgebouw. Voor verdere informatie kunt u contact met ons opnemen via de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief).

Mag mijn hulphond mee naar binnen?

Een officieel getrainde hulphond (zoals een blindengeleidehond) mag mee naar het concert. Het Concertgebouw stelt het op prijs als u uw komst van tevoren aankondigt via de Concertgebouwlijn: (0031) 20 671 83 45 (regulier tarief). Het meenemen van huisdieren, waaronder honden, is in Het Concertgebouw niet toegestaan.

Welke voorzieningen heeft Het Concertgebouw voor slechthorenden?

In de Grote en Kleine Zaal van Het Concertgebouw kunnen bezoekers met een gehoorbeperking gebruikmaken van systemen voor gehoorondersteuning. U kunt gebruikmaken van een radio-ontvanger met een hoofdtelefoon of lus. De lus koppelt het geluid rechtstreeks met uw eigen hoorapparaat. U kunt op deze ontvanger, door middel van een mini-koptelefoonplugje, eventueel ook uw eigen apparatuur voor gehoorondersteuning aansluiten. Deze voorzieningen zijn te verkrijgen bij de garderobes van de Grote en de Kleine Zaal. Hier zijn ook testzenders geplaatst. Zo kunt u vóór u in de zaal plaatsneemt uw apparatuur optimaal instellen.