Koninklijk Concertgebouworkest
Koninklijk Concertgebouworkest

Pers

Persoverzicht

Nieuwe muziek van Connesson in première

03 oktober 2017

Wereldpremières door Nederlands Philharmonisch Orkest en Koninklijk Concertgebouworkest

Dit seizoen worden maar liefst drie nieuwe werken van Guillaume Connesson uitgevoerd in Het Concertgebouw. Na Les Cités de Lovecraft door het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marc Albrecht op 14 en 16 oktober (op 13 oktober in TivoliVredenburg in Utrecht) en een nieuw werk voor het Nederlands Kamerorkest onder Gordan Nikolić in maart 2018 volgt op 12 en 13 april 2018 de afsluiter van deze ‘residency’: de wereldpremière van Connessons Eiréné door het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van chef-dirigent Daniele Gatti op 12 en 13 april 2018.

Daniele Gatti en Guillaume Connesson

Guillaume Connesson is een van de meest succesvolle Franse componisten van de laatste jaren. Daniele Gatti heeft eerder met hem samengewerkt, toen hij nog chef-dirigent was van het Orchestre National de France in Parijs. Gatti prijst Connessons muzikaliteit en de toegankelijkheid en speelbaarheid van zijn partituren.

Oorlog en vrede

Connessons Eiréné gaat in première tijdens een concert dat deel uitmaakt van Oorlog en vrede, een reeks concerten in april 2018 waarin het Koninklijk Concertgebouworkest op zoek gaat naar de rol van oorlog in muziek en een toekomst waarin vrede en verdraagzaamheid gemeengoed zijn.

Connesson noemt Eiréné een ‘poème nocturne pour orchestre’. Het werk is genoemd naar de Oud-Griekse godin van de vrede; ‘ze werd ook geassocieerd met de lente, het traditionele seizoen van de oorlog in de oudheid’, aldus Connesson. 

Guillaume Connesson

Guillaume Connesson (1970) heeft een toegankelijke stijl, die hem bij een breed scala aan muziekliefhebbers veel waardering oplevert. Connesson put naar eigen zeggen uit talloze bronnen voor zijn artistieke inspiratie. Hij noemt bijvoorbeeld Couperin, R. Strauss, Wagner en Debussy naast modernere componisten als Dutilleux, Messiaen en Lutosławski. Hij heeft een fascinatie voor de repetitieve muziek van Reich en Adams en een grote belangstelling voor jazz, retro, funk, pop en de filmmuziek van John Williams. Dit alles leidt tot verrassende en aangenaam in het gehoor liggende muziek. Zoals een Franse muziekjournalist het kernachtig uitdrukte: ‘Connesson durft pragmatisme boven idealisme te stellen. Hij geeft het luisterplezier van het publiek voorrang boven ijdele muzikale experimenten.’

Guillaume Connesson studeerde aan diverse conservatoria in Frankrijk piano, analyse, muziekgeschiedenis, koor- en orkestdirectie, compositie en orkestratie. Hij won verschillende prijzen met zijn composities, zoals in 2000 en 2011 de Grand Prix van de Sacem (de Franse Buma/Stemra), en met zijn fluitconcert Pour sortir un jour uit 2014 tot tweemaal toe een Diapason d’or. Zijn werk werd uitgevoerd door onder meer de Brussels Philharmonic, het Orchestre National de France, het Cincinnati Symphony Orchestra en het BBC Symphony Orchestra.

Deel: