Nieuwe huisstijl

Het Concertgebouworkest heeft een vernieuwde huisstijl. De pakkende fotografische beelden van Carli Hermès vormen een belangrijk element in deze nieuwe visuele identiteit. Hoe ziet de topfotograaf zijn rol en hoe gaat hij te werk?
Nieuwe huisstijl

Beeldverleiding 

Vanaf januari 2024 heeft het Concertgebouworkest een vernieuwde huisstijl, die voortkomt uit de groeiende ambitie van het orkest om mensen van alle leeftijden en diverse achtergronden te bereiken. Deze nieuwe visuele identiteit, ontwikkeld door ontwerpbureau Motif, geeft het orkest een directere, meer emotionele uitstraling en werkt ook op digitale media heel goed.

Er is gekozen om het kroontje te behouden en deze als beeldmerk een prominente rol te geven in de visuele uitingen, in combinatie met de ruitvorm. Ook komt het woord Koninklijk terug in het logo. Internationaal wordt de Engelstalige naam gecommuniceerd. Dit vergroot de herkenbaarheid, zowel bij mensen die we al kennen als bij doelgroepen die we beter willen bereiken.

‘Ik maak portretten, beelden waar energie en het gevoel van de muziek in zit, zodat je wilt horen wat je ziet. Muziek is energie.'

Om op te vallen bij die nieuwe doelgroep wordt er meer gebruik gemaakt van beeld. Het orkest werkt hierbij de komende tijd samen met fotograaf Carli Hermès. Iedereen kent hem, al zal dat lang niet altijd bewust zijn. Maar zijn foto’s sieren menig reclame-uiting en figureren in verschillende bladen in binnen- en buitenland. Ook zijn vrije werk wordt hoog gewaardeerd. Nu zet ook het Concertgebouworkest zijn unieke beeldtaal in. ‘De boodschap moet in tekst en beeld herkenbaar zijn’.

Energie en emotie

'Ik begin altijd met goed te kijken wat er al aan materiaal was’, zegt Carli Hermès over zijn aanpak. ‘Bij zo’n gezelschap als het Concertgebouworkest kun je niet te veel afwijken van de traditie. Ik blijf daarnaast dicht bij mijzelf.’
Bij Hermès staat de mens altijd centraal – ook in zijn werk voor het orkest. ‘Ik maak portretten, beelden waar energie en het gevoel van de muziek in zit, zodat je wilt horen wat je ziet. Muziek is energie. En de emotie die de muziek overbrengt moet herkenbaar zijn.’

Energie en emotie, het zijn de kernwoorden waarmee de in 1963 in Schijndel geboren fotograaf furore maakte. Zijn beelden komen direct binnen en laten de beschouwer dan nog eens kijken, en nog eens, om de betekenis en kracht te doorgronden. Hermès ontwikkelde zijn talent op de School voor Fotografie in Den Haag. ‘Ik wilde creëren en ik vond beelddenken heel interessant, met plaatjes een verhaal vertellen.’

Carli Hermes
Carli Hermès tijdens de fotoshoot voor de serie Essentials (foto: Milagro Elstak)

Medium zonder woorden

Dat had hij van huis uit meegekregen. Zijn vader was een fervent hobbyfotograaf en op schoolreisjes kreeg de jonge Hermès de camera wel eens mee om de sfeer vast te leggen. ‘Dat was uniek in die tijd. Nu loopt elke jongere met een mobiel op zak, maar destijds was het niet gewoon dat je overal foto’s van maakte. Daar is voor mij het zaadje wel geplant.’

Inmiddels is hij een fotograaf met een internationale reputatie. Toch verraste het hem dat het Concertgebouworkest aanklopte. ‘Ik heb de vraag meteen heel serieus genomen. Het idee van het orkest om voor minimaal een jaar samen te werken sprak me aan, dat past bij mij. Ik had meteen al het idee: wat frissere foto’s bij dat orkest, dat zou gaaf zijn.’

'Muziek zit altijd in mij. Net als beeld is het een medium zonder woorden, zonder tekst.’

Iets iconisch

Het orkest werkt anderhalf jaar met Hermès – tot en met seizoen 2024/2025 – waarna andere fotografen het overnemen. ‘Het is heel fijn, belangrijk en mooi om te doen’, vat Hermès de opdracht samen. ‘Bovendien is het geweldig dat het met muziek te maken heeft. Daar heb ik heel veel mee. Ik speel trompet en saxofoon en ben met muziek opgegroeid. Nu speelt mijn oudste zoon in een band. Muziek zit altijd in mij. Net als beeld is het een medium zonder woorden, zonder tekst.’

poster Gurre-Lieder Carli HermesVoor concertaankondigingen wordt bestaand beeld van Hermès gebruikt, maar hij maakt ook nieuw werk voor het orkest. De foto’s gaan onder meer affiches en online uitingen sieren. En de omslag van de nieuwe seizoensbrochure, die in maart verschijnt. Welk idee heeft hij voor de brochure? ‘Het moet iets iconisch worden’, zegt Hermès. ‘Er moet iets Amsterdams inzitten in figuurlijke zin en natuurlijk weer die emotie, de verbeelding. Maar ik leg nooit alles van tevoren vast. Het ontstaat vaak al improviserend; dan kun je uiteindelijk iets maken wat je niet van tevoren had kunnen kunt verzinnen.’

Spreken met beelden

Hermès heeft ook foto’s gemaakt voor Essentials, de serie voor publiek dat nog geen of weinig ervaring heeft met orkestmuziek. In die foto’s staan orkestmusici centraal. ‘Als een musicus een instrument bespeelt krijg je de emotie en de beweging er direct bij. Het is vol energie!’ Hij is blij dat zijn foto’s op deze manier worden ingezet om een nieuw en ook jonger publiek te verleiden via digitale media. ‘Ik spreek met beelden. Dat is mijn taal. De jongere generatie heeft die taal de afgelopen twintig jaar steeds meer ontdekt en ontwikkeld, dus ik denk dat we elkaar heel goed verstaan.’

Door:  Paul Janssen