musician.image.alt

terug

Ton
Koopman

dirigent

Ton Koopman legde met zijn leraar Gustav Leonhardt en Frans Brüggen de basis voor de rijke oudemuziektraditie waar Nederland wereldroem mee oogstte. Tijdens zijn loopbaan als organist, klavecinist, dirigent en onderzoeker groeide Johann Sebastian Bach uit tot het epicentrum van zijn werk en leven, maar ook Dietrich Buxtehude kreeg dankzij Koopman zijn rechtmatige plek in de muziekgeschiedenis.

Ton Koopman studeerde orgel, klavecimbel en muziekwetenschap in Amsterdam. Vanwege zijn opmerkelijke speelvaardigheid op orgel en klavecimbel ontving hij tweemaal de Prix d’Excellence.

In 1979 richtte Koopman het Amsterdam Baroque Orchestra op, waaraan in 1992 het Amsterdam Baroque Choir werd toegevoegd. Het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir verwierf al snel wereldfaam als een toonaangevend ensemble op het gebied van de authentieke uitvoeringspraktijk.

Van 1994 tot 2004 werkte Koopman met zijn koor en orkest aan zijn ‘mammoetproject’: het uitvoeren en opnemen van alle overgeleverde Bach-cantates. Voor dit bijzondere project ontving hij verschillende prijzen, waaronder een Echo Klassik. In 2004 werd aan Ton Koopman, als eerste, de VSCD Klassieke Muziekprijs toegekend. In 2017 ontving Ton Koopman de Edison Oeuvrprijs.

Koopman heeft ruim 25 jaar lesgegeven aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, is emeritus professor aan de Universiteit Leiden, erelid van de Royal Academy of Music in Londen en artistiek directeur van het Franse festival Itinéraire Baroque. In mei 2019 werd hij benoemd tot voorzitter van het Bach-Archiv in Leipzig.

Ton Koopman is een veelgevraagd gastdirigent bij ’s werelds meest vermaarde orkesten. Hij debuteerde in 1991 bij het Concertgebouworkest en keerde daarna meermaals terug. Het recentste optreden was in maart 2018 met Bachs Matthäus-Passion.

Ton Koopman legde met zijn leraar Gustav Leonhardt en Frans Brüggen de basis voor de rijke oudemuziektraditie waar Nederland wereldroem mee oogstte. Tijdens zijn loopbaan als organist, klavecinist, dirigent en onderzoeker groeide Johann Sebastian Bach uit tot het epicentrum van zijn werk en leven, maar ook Dietrich Buxtehude kreeg dankzij Koopman zijn rechtmatige plek in de muziekgeschiedenis.

Ton Koopman studeerde orgel, klavecimbel en muziekwetenschap in Amsterdam. Vanwege zijn opmerkelijke speelvaardigheid op orgel en klavecimbel ontving hij tweemaal de Prix d’Excellence.

In 1979 richtte Koopman het Amsterdam Baroque Orchestra op, waaraan in 1992 het Amsterdam Baroque Choir werd toegevoegd. Het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir verwierf al snel wereldfaam als een toonaangevend ensemble op het gebied van de authentieke uitvoeringspraktijk.

Van 1994 tot 2004 werkte Koopman met zijn koor en orkest aan zijn ‘mammoetproject’: het uitvoeren en opnemen van alle overgeleverde Bach-cantates. Voor dit bijzondere project ontving hij verschillende prijzen, waaronder een Echo Klassik. In 2004 werd aan Ton Koopman, als eerste, de VSCD Klassieke Muziekprijs toegekend. In 2017 ontving Ton Koopman de Edison Oeuvrprijs.

Koopman heeft ruim 25 jaar lesgegeven aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, is emeritus professor aan de Universiteit Leiden, erelid van de Royal Academy of Music in Londen en artistiek directeur van het Franse festival Itinéraire Baroque. In mei 2019 werd hij benoemd tot voorzitter van het Bach-Archiv in Leipzig.

Ton Koopman is een veelgevraagd gastdirigent bij ’s werelds meest vermaarde orkesten. Hij debuteerde in 1991 bij het Concertgebouworkest en keerde daarna meermaals terug. Het recentste optreden was in maart 2018 met Bachs Matthäus-Passion.