musician.image.alt

terug

Ulrike
Niehoff

artistiek directeur

Ulrike Niehoff, geboren in Ingolstadt, Duitsland, is Artistiek Directeur van het Concertgebouworkest sinds 1 januari 2021.

Tot 2020 was Ulrike Niehoff directeur Planning en Programmering van de Wiener Symphoniker. In die hoedanigheid was ze verantwoordelijk voor de symfonische concerten en opera-uitvoeringen van het orkest. Ze initieerde sociale en educatieve projecten met diverse partners in Wenen, creëerde nieuwe series en specifieke concertformats voor nieuw en jonger publiek, ontwikkelde mede het artist-in-residence-programma en stond aan de wieg van de eerste China-tournees van de Wiener Symphoniker.

Eerder was Ulrike Niehoff werkzaam als algemeen directeur van Bruno Weils Klang und Raum Musik Festival in Irsee (2003-2008) en directeur Planning en Programmering van het Grafenegg Festival (2008-2013).

Ze is in het bezit van een masterdiploma International Cultural and Business Studies van de Universität Passau (2003) en schreef haar masterscriptie over de langetermijnplanning van het Chicago Symphony Orchestra.

Ulrike Niehoff, geboren in Ingolstadt, Duitsland, is Artistiek Directeur van het Concertgebouworkest sinds 1 januari 2021.

Tot 2020 was Ulrike Niehoff directeur Planning en Programmering van de Wiener Symphoniker. In die hoedanigheid was ze verantwoordelijk voor de symfonische concerten en opera-uitvoeringen van het orkest. Ze initieerde sociale en educatieve projecten met diverse partners in Wenen, creëerde nieuwe series en specifieke concertformats voor nieuw en jonger publiek, ontwikkelde mede het artist-in-residence-programma en stond aan de wieg van de eerste China-tournees van de Wiener Symphoniker.

Eerder was Ulrike Niehoff werkzaam als algemeen directeur van Bruno Weils Klang und Raum Musik Festival in Irsee (2003-2008) en directeur Planning en Programmering van het Grafenegg Festival (2008-2013).

Ze is in het bezit van een masterdiploma International Cultural and Business Studies van de Universität Passau (2003) en schreef haar masterscriptie over de langetermijnplanning van het Chicago Symphony Orchestra.