Drie instrumenten en een strijkstok

Maar liefst drie instrumenten en een strijkstok werden de afgelopen maand aangekocht door de Foundation Concertgebouworkest om in bruikleen te geven aan onze musici. Wat zijn de verhalen achter de twee contrabassen, de paukenset en de stok?

Label in de contrabas gebouwd door Vincenzo Corain in 1848.
Label in de contrabas gebouwd door Vincenzo Corain in 1848.

De aankoop van de allerbeste instrumenten voor onze musici is een van de meest concrete doelstellingen van de Foundation. Daarmee is het ook een belangrijk wervingsdoel onder particuliere schenkers.

Afgelopen maand kon de Foundation twee contrabassen, een bijzondere strijkstok en een paukenset voor in de buitenlucht aankopen. Lees de verhalen achter deze aanwinsten.

Contrabas van V. Corain voor Théotime Voisin

Théotime was al langere tijd op zoek naar een passende bas voor gebruik in het orkest. Dankzij zijn goede contacten met bouwer en reparateur Harry Jansen uit Amsterdam werd deze bas speciaal voor hem overgevlogen uit de Verenigde Staten. Het instrument is rond 1848 gebouwd door Vincenzo Corain in Trieste. Er is maar weinig bekend van deze bouwer; hooguit één andere bas werd eerder gedocumenteerd. Na de luistertest in de Grote Zaal – vast onderdeel van het selectieproces – was de basgroep unaniem enthousiast over de klank van de bas. Een lucky find noemen ze het instrument. Inmiddels is de Corain aangekocht met steun van een groot extern fonds.

Contrabas van J.F. Lott voor Olivier Thiery 

Club Night Olivier Thiery (foto: Renske Vrolijk)
Contrabassist Olivier Thiery treedt op tijdens een Club Night  (foto: Renske Vrolijk).

Olivier Thiery viel als een blok voor deze J.F. Lott II, gebouwd omstreeks 1850 in Londen. Na een periode van uitproberen en onderzoek naar herkomst en conditie, kon deze bas voor Olivier worden aangekocht door de Foundation Concertgebouworkest.

Over de lak op deze bas is nog discussie binnen de groep en een aantal experts: deze olielak kan in ten prooi vallen aan de tand des tijds, hij is dan ook heftig aan het craqueleren geslagen. Volgens een van de geraadpleegde experts is dat een veel voorkomend probleem, maar kan het heel charmant zijn als het proces goed wordt ‘begeleid’.

De bas moet zeker nog een paar ingrepen ondergaan voordat Olivier hem in gebruik kan nemen. In goed overleg met de bespeler en de expert die het werk uitvoert, zal de aanpak van de lak nog onderwerp van discussie zijn. We zijn benieuwd naar het eindresultaat!

Vioolstok van Tourte voor concertmeester Liviu Prunaru 

Vioolstok van Tourte detail: slof
Vioolstok van Tourte, detail: slof

Deze stok werd tijdens de lockdown na een langdurige zoektocht uitgeprobeerd door concertmeester Liviu Prunaru en vergeleken met een aantal andere mogelijke kandidaten. Uiteindelijk koos Liviu vol overtuiging voor deze stok, al waren er vanwege de covid-beperkingen maar weinig concerten waarbij hij kon worden gebruikt.

Een van de experts die de stok onder ogen kreeg, was zeer onder de indruk en twijfelde niet over de echtheid ervan, ondanks een paar niet-originele details. Hij adviseerde de stok in Parijs opnieuw te laten taxeren. Ook daar was men enthousiast.

Dankzij goede onderhandelingen door een bestuurslid van de Foundation kon de stok worden verworven. Liviu heeft hem onlangs gebruikt voor een optreden met pianist Jeroen Bal tijdens de Masterdiners op 2 en 3 november in de Amsterdamzaal.

Pauken voor buiten voor paukenisten Nick Woud en Tomohiro Ando 

De nieuwe paukenset werd speciaal voor openluchtconcerten aangevraagd door Nick Woud. In de buitenlucht spelen onze solopaukenisten Nick Woud en Tomohiro Ando liefst niet op de natuurvellen, omdat die dan snel ontstemmen door fluctuaties in vocht en temperatuur.

Dankzij deze nieuwe pauken met plastic vellen kunnen de heren paukenisten ook in de buitenlucht hun rol vol vertrouwen vervullen. Denk bijvoorbeeld aan een concert als Opening Night op de Dam. Deze paukenset kon worden aangekocht met een geweldige financiële bijdrage van een echtpaar uit Zwitserland.