Jaap van Zweden valt in voor Kirill Petrenko

Kirill Petrenko heeft zijn terugkeer als gastdirigent bij het Concertgebouworkest deze week helaas om gezondheidsredenen moeten annuleren. Jaap van Zweden is bereid gevonden op zeer korte termijn de concerten op donderdag 22 en vrijdag 23 juni over te nemen.
Jaap van Zweden - foto: Bert Hulselmans
Jaap van Zweden - foto: Bert Hulselmans

Programma aangepast

Het concertprogramma is aangepast. Jaap van Zweden leidt het Concertgebouworkest in twee zeer persoonlijke symfonieën. De Negende symfonie van Sjostakovitsj, na de pauze gevolgd door Tsjaikovski’s Zesde symfonie, ‘Pathétique’.

Tsjaikovski’s ‘Pathétique’ 

Pjotr Tsjaikovski peilt in zijn indringende Zesde symfonie de krochten van de menselijke ziel. De Franse bijnaam ‘Pathétique’ staat voor het tragische karakter, dat met name betrekking heeft op het langzaam uitdovende slotdeel. Tsjaikovski vond het zelf zijn beste werk, maar overleed kort na de voltooiing. De ‘Pathétique’ wordt door velen beschouwd als de kroon op Tsjaikovski’s symfonische oeuvre.

Sjostakovitsj’ Negende

Een halve eeuw later, in 1945, wekte Sjostakovitsj’ Negende symfonie (bij de première uitgevoerd met Tsjaikovski’s Vijfde) de woede van Stalin. De verwachting was dat ze een grootse lofzang op de Sovjet-overwinning zou zijn. Maar Sjostakovitsj verraste vriend en vijand met een korte, luchtige, klein bezette symfonie – en een uitbarsting van creatieve razernij. Velen vreesden dat Sjostakovitsj naar Siberië zou worden verbannen. In 1948 werd Sjostakovitsj’ muziek in de ban gedaan, pas in 1955 werd de Negende weer vrijgegeven in de Sovjet-Unie, vier jaar na de Nederlandse premiere door het Concertgebouworkest onder leiding van Otto Klemperer.